maandag 7 mei 2012

Retinne 5-5-12. Escapados,




Afgelopen Zondag ben ik ondanks het beestenweer naar de wedstrijd in Retinne gegaan.Het is een snel rondje met een klein venijnig klimmetje erin en een langs stuk vals plat waar geen herstel mogelijk is na het kuitenbijtertje dat we zeventien keer moesten beklimmen.
Zodra het startschot klonk ging het gas vol open.Tegenover vorig jaar verliep de wedstrijd dan ook helemaal anders het enige dat hetzelfde was dat ik de laatste drie ronden toch weer iets te ver naar de klote was.Vanaf ronde twee zag ik dat het peloton al uit elkaar aan het vallen was en trok ik zelf ten aanval.Dit zorgde voor een grote kopgroep van ongeveer vijftien a twintig man.We zaten toen al met drie man van onze ploeg voorop en Jonathan Henrion zou vanuit het peloton nog aansluiten door een jump een paar ronden later.
Het Tempo bleef hoog en al gauw zag ik dat het gevaar niet uit het peloton zou komen.Na een geplaatste demarrage van mijzelf reden we uiteindelijk met drie man voorop.De samenwerking liep vlotjes en we liepen al gauw uit op onze achtervolgers.Op dat moment geloofde ik al echt in een podiumplek.Zeker omdat we alle drie volle bak doorgaven.Een van de medevluchters is uiteindelijk ook de winnaar geworden van de wedstrijd in Retinne,die kerel reed zo ongelooflijk hard op het vlakke dat ik alle zeilen moest bijzetten om in zijn wiel te blijven.Dat maakte het dan ook lastiger om nog vlotjes over te nemen.
Toen ik even over mijn schouder keek zag ik plotseling de achtervolger weer opdoemen die onder leiding van wereldkampioen Simon Collard werden teruggebracht naar ons.Collard demarreerde vrijwel meteen op de klim en ik kon niet meer mee,de stoemper die bij mij in de kopgroep zat kon nog volgen en won Collard werd tweede.Ploegmaat Jonathan Henrion werd nog knpa 3de.Ik uiteindelijk twaalfde.Ik Reed nog een tijdje voor de groep uit nadat ik vanuit het achtervolgende groepje nog eens gas had gegeven om weg te rijden uit frustratie dat we waren ingelopen.Achteraf gedacht had ik beter wat moeten recupereren zodat ik niet in de allerlaatste helemaal plat was en ik iedereen moest laten gaan in de sprint.Sterk gereden alleen tactisch niet.Waarschijnlijk kwam het doordat ik een week niet had gekoerst en ik iets te gretig was.Volgende koers is de prestigieuze klimkoers in Flemalle op hemelvaartsdag.Die voor mij normaal altijd een beetje vroeg in het seizoen valt.Hopelijk was het een goed voorteken van Zondag dat de vorm komende is.We zien wel, laten de benen maar weer spreken!

Groeten Lars



1 opmerking:

  1. Knap gereden! Ben benieuwd naar de klimkoers met Hemelvaart. Er zitten dit jaar nog wel een paar podium plekken in voor jou!
    Grtz. Ronald

    BeantwoordenVerwijderen